söndag 19 juni 2011

Äventyr 15: Ny bil GPS och tur till Falun

C:s fotbollslag skulle åka på Axa summer camp i Falun och behövde någon som kunde skjutsa dem. Samma morgon så pajade kontakten till fästet för bil GPS:en. Innan vi skaffade vår första bil GPS var jag mycket skeptisk och tyckte att vi klarade oss bra ändå. Här har jag nu helt ändrat uppfattning och GPS:en är helt oumbärlig. Att uppdatera kartorna som är gamla samt köpa ett nytt fäste (om det ens går att köpa ett) bedömde jag vara likvärdigt med att köpa en ny bil GPS. Dessutom har den gamla börjat uppträdda konstigt och batteritiden ligger på någon minut när det är varmt ute.
Så det blev ett stopp i elektronikaffären och inköp av en Garmin Nüvi 2360. Det tog mig bara några minuter att få igång GPS:en och det mesta var sig likt från vår gamla Garmin Nüvi 760. Allt är ju lite flashigare men i övrigt samma funktion. Det som däremot kan göra en sur är att Garmin använder en ny kabel än den gamla GPS:en.
Nya GPS:en...
Efter GPS inköp packade jag bilen full av fotbollsspelare och satte kurs mot Falun. Då det var lite bråttom att komma fram blev det enbart en transportsträcka med en kort bensträckare. När vi sedan var på plats fick killarna snabbt byta om och sedan åkte vi och spelade vår första match en bit bort. När fotbollen var avklarad lämnade jag laget och tog en kvälls cache tur i Falun. Vi har varit här tidigare och geocachat och det fanns 11 glada gubbar på min karta. Efter kvällens tur blev det ytterligare 20 gubbar. Det var uselt väder och det regnade hela tiden, fördelen var att det var muggelfritt. Jag körde ett varv moturs och stannade på där GPS:en visade att det fanns burkar att hitta. Eftersom det var en oplanerad tur så är varje stopp en överraskning (både positiva och negativa). Några av mina favoriter blev Stenvalvsbron, Nappträdet, Oscar Herdins sommarstuga och Falu Gruva Earthcache.
Ännu en vacker bro (jmf gärna med dagens betong)
Häftigt träd
Falu koppargruva i spöregn
Natten tillbringade jag på STF vandrarhem Hälsinggården. Definitivt inte det charmigaste boendet men det fyllde sin funktion för en billignatts sömn.
Nästa dag gick jag upp tidigt och tog en frukost på gyllenebågarna och sedan en tur ut på det gamla militära övningsfältet. Tyvärr hade jag missat pannlampa så jag kunde inte ta alla de häftigaste cacherna så nu har jag bra motiv för ett återbesök. Jag hade också en DNF på pansar 203445. Den roligaste cachen blev SHGR 56 som gav mig många minnen från den tid då jag själv var instruktör och kastade handgranater med mina värnpliktiga för nu 20-25 år sedan.
Rostigt periskop
Annorlunda behållare.
En gammalt ryskt pansarfordon i svenska färger.
Efter denna GC tur inställde jag mig för skjutsning av fotbollslag nere vid Lugnets idrottsanläggningar. Jag släppte av killarna vid deras fotbollsplan och satte av hemåt via Sandviken och Gävle. Denna del av resan hade jag planerat lite så jag hade en lista med tänkta stopp. Precis som vanligt är varje stopp spännande och ett eget litet mini äventyr. Hemresans absoluta favorit var Fort Engelsfors där jag kröp omkring inne i bunkern mha det lilla ljus som sipprade in. Kul att det får vara kvar.

Kargt gruvlandskap.

Utsiktsplats för fort Engelsfors.
Masugn...
Vilken fin lekstuga

Hmm... trots att min nya bil GPS skulle ha information om trafikhinder...
Efter 35 burkar, sightseeing i Sandviken och ett antal DNF:er så fick jag gasa på hem till Sollentuna. 
/CJ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar