söndag 3 juli 2011

Äventyr 17: Domarudden x2

Denna varma lördag blev det inte mindre än två besök vid Domarudden i Åkersberga. Vår plan var att göra ett genrep inför sommarens fjällvandring. E har fått ny ryggsäck och C har nya kängor, så det kändes nödvändigt att provvandra och testa prylarna. Jag läste väderprognosen lite slarvigt och fick för mig att det skulle bli lite svalare på lördagen, men det blev en tryckande het sommardag. Kanske inte perfekta förhållanden, men det blir ju lite skuggigt i skogen i alla fall...

Vi valde Domarudden som utgångspunkt för dagens vandring. På årets Vildmarksmässa köpte vi en bra karta och guide över Roslagsleden så det kändes dags att använda den. Och dessutom fanns det gott om ologgade geocachar runt Domarudden. Vi ville gärna vandra en slinga, så vi komponerade ihop en rutt utifrån de leder och stigar som utgår ifrån Domarudden. Vi började på Roslagsleden etapp 4, vek av på stigen mot Trehörningen, fortsatte förbi sjön Mysslingen och anslöt sedan Roslagsleden etapp 5 tillbaka till Domarudden. Jag hade inte GPS:en på hela vägen, men jag tror det blev 7-8 km vandring.

På väg från Domarudden
Fin skog
Det var en bra vandring genom en riktig urskog. Lite motorvägkänsla i början där leden gick tillsammans med elljusspår men så snart vi vek av mot Trehörningen så blev det lugnt och stilla. Vi hade tänkt att äta lunchmatsäcken vid vindskyddet vid Trehörningen. Men där var förberedelserna i full gång inför kvällens happening Huldrans natt. Vi träffade en kvinna som berättade om skymningsspelet, och vi blev nyfikna på att komma tillbaka till kvällen, bara det inte var försent att få biljetter. Vi tackade för tipset och vandrade vidare mot Mysslingen där det blev lunch. Lite mycket mygg och broms, annars var det skönt att vila och få lite ny energi.

Förberedelser inför kvällens föreställning

Vi kom så småningom in på en skogsväg där solen lyste hett och det inte fanns särskilt mycket skugga. Nu började vattnet ta slut också, så vi tappade modet lite och drog upp tempot för att komma fram. Här träffade vi på en trevlig man med hund som berättade lite mer om skogarna runt omkring. Efter en lång pratstund vandrade vi så vidare mot Domarudden. När vi slutligen kom fram var vi ordentligt törstiga och kastade oss direkt in på serveringen för inköp av kalla drycker!

Någon slags fälla eller matningsanordning...
Varma och törstiga
Vi hittade ingen från Huldrans natt på plats, så vi kunde inte köpa biljetter. Men vi chansade ändå och den kvinnliga delen av teamet åkte tillbaka på kvällen. Vi var först på kölistan och visst fick vi plats.

Samling inför Huldrans natt
Kvällen inleddes med en vandring ledd av Richard som berättade om Domarudden och de personer som levt här. Efter någon timme lämnade han oss och hela sällskapet fick nu träda in i den "riktiga" skogen, en orörd urskog. Det är lite svårt att ge en bra beskrivning av vad vi fick uppleva under kvällen. Men det var en oerhört rogivande kväll med många intryck och tid för reflektion. 11-åringen blev väl lite rastlös emellanåt, men gav ändå kvällen bra betyg - 8 av 10 fick den av henne.

Inga kameror var tillåtna, så jag har inga bilder att dela med mig av. Ni får själva titta mer på Huldrans natts hemsida, och om ni blir nyfikna så blir det nya tillfällen nästa år. Vi kanske gör ett återbesök med hela teamet.

/A

PS. Geocachingen då undrar ni nu? Nja, det blev inte så mycket med det... Vid Trehörningen var det ju teaterförberedelser och runt Domarudden kryllade det av bad- och fiskemugglare. Så vi valde bort det den  här gången. We'll be back!